Rama kontenera skręcana a spawana: która konstrukcja jest lepsza?

<br />
<b>Warning</b>:  Trying to access array offset on value of type bool in <b>/home/tekmit/ftp/gcon_new/wp-content/themes/amd-wp/single-post.php</b> on line <b>61</b><br />
17.03.2025
Redakcja

Rama kontenera jest kluczowym elementem konstrukcji. To właśnie ona tworzy stelaż, do którego montuje się kolejne części. Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje ram – spawane i skręcane. Który typ jest lepszy i od czego to zależy?   Rama kontenera skręcana – wady i zalety Rama kontenera skręcana to konstrukcja, w której elementy są połączone za […]

Rama kontenera jest kluczowym elementem konstrukcji. To właśnie ona tworzy stelaż, do którego montuje się kolejne części. Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje ram – spawane i skręcane. Który typ jest lepszy i od czego to zależy?

 

Rama kontenera skręcana – wady i zalety

Rama kontenera skręcana to konstrukcja, w której elementy są połączone za pomocą śrub i nakrętek (zamiast spawania). Jest ona stosowana w różnych typach obiektów, w tym transportowych, magazynowych oraz chłodniczych.

Największe zalety ram skręcanych to:

  • możliwość łatwej zmiany lokalizacji kontenera – aby rozmontować konstrukcję, wystarczy jedynie usunąć śruby. W ten sposób powstają pojedyncze elementy, które można łatwo załadować na odpowiedni pojazd, przewieźć w inne miejsce i ponownie połączyć;
  • większa elastyczność w zakresie rozbudowy – aby domontować kolejne segmenty, należy rozkręcić śruby i nakrętki. Nie ma konieczności rozcinania dużych fragmentów stelaża, a następnie ich wymiany na nowe części;
  • niższy koszt – ramy skręcane zazwyczaj są tańsze niż te spawane. Nie wymagają one bowiem angażowania specjalistów, którzy mają uprawnienia do łączenia metalowych elementów metodą MIG, MAG lub TIG. Tańsze są również naprawy takich kontenerów;
  • łatwość przechowywania – po złożeniu elementy zajmują mniej miejsca. To dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy obiekt jest użytkowany sezonowo, a przez pozostałą część roku konstrukcję przechowuje się w magazynie.

Rama skręcana ma jednak także wady. Jest mniej wytrzymała niż wariant spawany, a po wielu latach użytkowania czy pod wpływem wibracji może dojść w niej do poluzowania śrub. Montuje się ją też dłużej niż inne typy konstrukcji, zwłaszcza gdy składa się z wielu drobnych elementów.

To może Cię zainteresować: Najważniejsze rodzaje kontenerów i ich wymiary

 

Rama kontenera spawana – wady i zalety

Rama spawana kontenera składa się z części, które są łączone na stałe przy użyciu spawarki. Dzięki temu gotowy obiekt cechuje się wysoką wytrzymałością i stabilnością. Jest to rozwiązanie stosowane głównie w konstrukcjach transportowych, magazynowych oraz chłodniczych, które nie będą przenoszone co kilka miesięcy.

Największe zalety ram tego typu to:

  • wysoka wytrzymałość – spawana konstrukcja kontenera jest odporniejsza na obciążenia, wibracje oraz ekstremalne warunki atmosferyczne i mechaniczne;
  • większa stabilność – brak ruchomych połączeń (śrub i nakrętek) sprawia, że rama pozostaje sztywna i niepodatna na odkształcenia;
  • odporność na wibracje – spawane konstrukcje lepiej znoszą długie podróże i transport w trudnych warunkach, gdzie ciągłe wstrząsy i drgania mogłyby spowodować poluzowanie elementów w kontenerach skręcanych. To ważne również w sytuacji, gdy obiekt ma być wykorzystywany na placu budowy;
  • dłuższa żywotnośćkontenery na ramie spawanej zazwyczaj wolniej się starzeją. Wynika to z mniejszej liczby ruchomych elementów, które mogłyby się urwać lub pokryć korozją.

Największą wadą takiego rozwiązania jest konieczność transportu przy użyciu specjalistycznych pojazdów, które pozwolą na jej przewiezienie w całości. Nie da się jej bowiem rozmontować bez uszkodzenia ważnych części. Jakiekolwiek modyfikacje i naprawy zwykle wiążą się koniecznością wymiany elementów, a co za tym idzie – generują wyższe koszty.

 

Gdzie sprawdzi się rama spawana, a gdzie skręcana?

Rama spawana jest dobrym wyborem w przypadku kontenerów użytkowanych w stałej lokalizacji lub przewożonych specjalnymi pojazdami do transportu ponadgabarytowego. Na takie rozwiązanie możesz zdecydować się w sytuacji, gdy wiesz, że w kolejnych latach nie będziesz potrzebować zwiększenia powierzchni obiektu ani wprowadzania w nim dodatkowych udogodnień. Modyfikacje spawanych kontenerów są trudne i nie zawsze opłacalne.

Konstrukcja skręcana zapewnia znacznie większą elastyczność. Pozwala na łatwe magazynowanie obiektu, gdy nie jest używany, usprawnia transport i sprawia, że koszty napraw są zdecydowanie niższe. Umożliwia też modyfikację kontenera w przyszłości.